Instructors: Dr.Dr. Ana-Stanca Tabarasi-Hoffmann
Event type:
Seminar
Displayed in timetable as:
SDGN
Hours per week:
2
Language of instruction:
German
Min. | Max. participants:
- | 35
Registration group: SDGN (Bachelor)
Priority scheme: Prioritätsschema SDGN
Allocation scheme: Kontingentierung SDGN
Requirements / organisational issues:
The own and the foreign - perspectives of the didactics of literature
This seminar offers an overview of concepts and methods in teaching literature and is centered around didactic strategies of class planning. The literary examples we are going to analyse are all connected to the dichotomy of the own and the foreign. Literary perspectives on identity and enstrangement or foreigness are important means of opening up the didactics of German to transcultural views and methods.
Recommended reading list:
Abraham, Ulf; Kepser, Matthis: Literaturdidaktik Deutsch. Eine Einführung. Berlin 2016
Flechsig, K.-H., Kulturelle Schemata und interkulturelles Lernen. Internes Arbeitspapier 3/1998. Göttingen (Institut für Interkulturelle Didaktik) 1998.
(Im Internet: http://www.gwdg.de/~kflechs/iikdiaps3-98.htm).
Flechsig, K.-H., Kulturelle Orientierungen. Internes Arbeitspapier 1/2000. Göttingen (Institut für Interkulturelle Didaktik) 2000.
(Internet link: http://www.gwdg.de/~kflechs/iikdiaps1-00.htm) .
Leubner, Martin; Saupe, Anja; Richter, Matthias: Literaturdidaktik. Boston, Berlin 2016.
Spinner, Kaspar H.: Methoden des Literaturunterrichts. In: Michael Kämper-van den Boogaart, Kaspar H. Spinner (eds.): Lese- und Literaturunterricht. Teil 2. Baltmannsweiler 2010, pp. 190–242.
Waldmann, Günter: Produktiver Umgang mit Literatur im Unterricht: Grundriss einer produktiven Hermeneutik. Baltmannsweiler 2007.
Welsch, W. Transkulturalität. In: Zeitschrift für Kulturaustausch 1995, pp. 39 - 44.
|