Instructors: Dr.Dr. Ana-Stanca Tabarasi-Hoffmann
Event type:
Seminar
Displayed in timetable as:
FDLI
Hours per week:
2
Language of instruction:
German
Min. | Max. participants:
- | 30
Registration group: FDLI
Priority scheme: Prioritätschema FDLI
Allocation scheme: Kontingentierung FDLI
Contents:
Political literature - didactical perspectives
This seminar deals with class planning and didactic strategies and offers an introduction to central theoretical and methodical approaches to teaching lyrics and prose. We are going to analyse political poems and short prose from different ages (Enlightenment to contemporary) didactically as well as discuss and practice analytical, creative, operative, production-oriented, active learning and post-structuralist techniques for teaching them.
Recommended reading list:
Tilman von Brand: Deutsch unterrichten. Einführung in Planung, Durchführung und Auswertung in den Sekundarstufen. Seelze 4th ed. 2015; Michael Kämper-van den Boogaart (ed.): Deutsch-Didaktik. Leitfaden für Sekundarstufe I und II. 5th ed., Berlin: Cornelsen 2014; Waldmann, Günter: Produktiver Umgang mit Lyrik. 7. Aufl. Baltmannsweiler: Schneider 2007; Heinz-Jürgen Kliewer / Inge Pohl (eds..): Lexikon Deutschdidaktik. Bd. I, A-L: Baltmannsweiler: Schneider 2006, S. 476 f., 478-482; Kurt Franz /Ruppert Hochholzer, (eds..). Lyrik im Deutschunterricht. Grundlagen – Methoden – Beispiele. Baltmannsweiler: 2006; Martin Leubner / Anja Saupe: Erzählungen in Literatur und Medien und ihre Didaktik. 2nd ed. Baltmannsweiler: Schneider, 2012.
|