05.067.131 FDSP - Didactics of Linguistics

Course offering details

Instructors: Dr. Anke Sennema

Event type: Seminar

Displayed in timetable as: FDSP

Hours per week: 2

Language of instruction: German

Min. | Max. participants: - | 30

Priority scheme: Senatsrichtlinie

Requirements / organisational issues:
The course is planned as face-to-face learning. If there are changes in the teaching format due to the pandemic situation, you will be notified as soon as possible.

Contents:
This seminar focuses on didactic concepts and teaching methods in linguistically heterogeneous learning groups. As a start, we get an overview of the areas of German as a school subject, and how they are mapped to the framework curriculum.
We then deal with the construct 'multilingualism' and work on models for the acquisition of vocabulary, syntax and writing in the context of German as a first language and German as a second language (DaZ). Building on this, we discuss concepts for language-sensitive and language-friendly teaching. Various types of test procedures for assessing language proficiency and examples of their practical evaluation are also presented.
The aim of the course is to analyze the conditions of teaching and learning in multilingual learning groups and to critically reflect on current concepts for practice.

Recommended reading list:
Budde, M., Riegler, S. & Wiprächtiger-Geppert (2011): "1 Sprachdidaktik als wissenschaftliche Disziplin". Sprachdidaktik, Berlin: Akademie Verlag, 2011, pp. 9-22

Dahmen, S. (2012): Orthografiefehler bei DaZ-Lernern – Ursachen, Diagnostik und Training. In M. Michalak & M. Kuchenreuther (Hrsg.). Grundlagen der Sprachdidaktik Deutsch als Zweitsprache (S. 143-162). Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren.

Elspaß, S. (2018): Sprachvariation und Sprachwandel. In: Eva Neuland / Peter Schlobinski (Hgg.): Handbuch: Sprache in sozialen Gruppen. Berlin, Boston: de Gruyter (Handbücher Sprachwissen, 9), 87–107

Müller, A., Schulz, P. & Tracy, R. (2018): „Spracherwerb“. In Konzepte zur Sprach- und Schriftsprachförderung entwickeln, herausgegeben von Cora Titz, 1:53–68. Bildung durch Sprache und Schrift?: BiSS. Stuttgart: Kohlhammer.

Philipp, M. & Efing, C. (2018). Förderung von Sprache und Schriftsprache im Sekundarbereich. In C. Titz, S. Geyer, A. Ropeter, H. Wagner, S. Weber & M. Hasselhorn (Hrsg.). Konzepte zur Sprach- und Schriftsprachförderung entwickeln (S. 198-213). Stuttgart: Kohlhammer.

Rothweiler, M. & Meibauer, J. (1999): Das Lexikon im Spracherwerb – Ein Überblick. In J. Meibauer & M. Rothweiler (Hrsg.). Das Lexikon im Spracherwerb (S. 9-31)

Thoma, D. & Tracy, (2006). Deutsch als frühe Zweitsprache: zweite Erstsprache? In B. Ahrenholz (Hrsg.). Kinder mit Migrationshintergrund. Spracherwerb und Fördermöglichkeiten (S. 58-79). Freiburg: Fillibach.

Tracy, R. (2014): Mehrsprachigkeit: Vom Störfall zum Glücksfall. In M. Krifka, J. Blaszcak, A. Leßmöllmann, A. Meinunger, B. Stiebels, R. Tracy & H. Truckenbrodt (Hrsg.). Das mehrsprachige Klassenzimmer (S. 13-34). Heidelberg: Springer.

Truckenbrodt, H. (2014): Das Deutsche. In: Manfred Krifka et al. (Hrsg.): Das mehrsprachige Klassenzimmer. Über die Muttersprachen unserer Schüler. Berlin: Springer.

Bildungsstandards der KMK; Lehrplan Deutsch RLP https://www.kmk.org/themen/qualitaetssicherung-in-schulen/bildungsstandards.html https://lehrplaene.bildung-rp.de/

Niveaubeschreibung DaZ; Döll & Reich 2014
https://www.foermig.uni-hamburg.de/publikationen/diagnoseinstrumente/niveaubeschreibungen-daz.html

Additional information:
Proof of participation
- presentation (10 min) or poster or practical exercise , and
- active participation (this includes the submission of at least 3 of 4 tasks during the semester, information on this in individual sessions)

Module examination
- Paper in the form of a portfolio consisting of four tasks that are set over the course of the semester (length: 7-9 pages, excluding title page and literature). Latest submission date: 26.8.2022.und die Grundlagen der Unterrichtsgestaltung praxisorientiert vermitteln. Wir setzen uns ausgehend von der Basislektüre und anhand konkreter Unterrichtsbeispiele mit folgenden 

Appointments
Date From To Room Instructors
1 Wed, 20. Apr. 2022 10:15 11:45 01 451 P106 Dr. Anke Sennema
2 Wed, 27. Apr. 2022 10:15 11:45 01 451 P106 Dr. Anke Sennema
3 Wed, 4. May 2022 10:15 11:45 01 451 P106 Dr. Anke Sennema
4 Wed, 11. May 2022 10:15 11:45 01 451 P106 Dr. Anke Sennema
5 Wed, 18. May 2022 10:15 11:45 01 451 P106 Dr. Anke Sennema
6 Wed, 25. May 2022 10:15 11:45 01 451 P106 Dr. Anke Sennema
7 Wed, 1. Jun. 2022 10:15 11:45 01 451 P106 Dr. Anke Sennema
8 Wed, 8. Jun. 2022 10:15 11:45 01 451 P106 Dr. Anke Sennema
9 Wed, 15. Jun. 2022 10:15 11:45 01 451 P106 Dr. Anke Sennema
10 Wed, 22. Jun. 2022 10:15 11:45 01 451 P106 Dr. Anke Sennema
11 Wed, 29. Jun. 2022 10:15 11:45 01 451 P106 Dr. Anke Sennema
12 Wed, 6. Jul. 2022 10:15 11:45 01 451 P106 Dr. Anke Sennema
13 Wed, 13. Jul. 2022 10:15 11:45 01 451 P106 Dr. Anke Sennema
14 Wed, 20. Jul. 2022 10:15 11:45 01 451 P106 Dr. Anke Sennema
Class session overview
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
Instructors
Dr. Anke Sennema