Lehrende/r: Rengenier Rittersma
Veranstaltungsart:
hybrid: Übung
Anzeige im Stundenplan:
Ü.Neueste.Ges.
Semesterwochenstunden:
2
Unterrichtssprache:
Englisch
Min. | Max. Teilnehmerzahl:
- | 13
Anmeldegruppe: WS 2021 Üb NG
Prioritätsschema: Senatsrichtlinie
Zulassung gemäß Richtlinie über den Zugang zu teilnahmebeschränkten Lehrveranstaltungen vom 07. März 2007.
Nähere Informationen hierzu entnehmen Sie bitte www.info.jogustine.uni-mainz.de/senatsrichtlinie
Voraussetzungen / Organisatorisches:
Keine besonderen Zugangsvoraussetzungen.
B.A. Geschichte: Diese Übung ist Bestandteil des Moduls 5 (Neueste Geschichte). Die Übung ist unbenotet; vorausgesetzt wird eine aktive Teilnahme an der Übung.
B.A. KF, M.A., M.Ed. Geschichte: Diese Übung ist Teil des Aufbaumoduls Neuzeit. Die Übung ist unbenotet; vorausgesetzt wird eine aktive Teilnahme an der Übung.
Inhalt:
Why is Champagne since about 100 years considered to be the nec plus ultra of sparkling wines and
not, for example, Sekt from the Mosel valley, Prosecco from Italy or Cava from Spain? And why are
these specialty products in an often-emotionalised way connected to a very specific territory?
This course will be devoted to the “reputation history” of a wide variety of iconic European specialty
products, such as, for example, Roquefort cheese, saffron, truffles, Champagne, port wine, marzipan,
and caviar. It offers a set of instruments that will help to analyse the components of specialty
product reputation, but it also provides conceptual tools that shed light on the complex of typicality and
regional identity.
This seminar will be offered as a block seminar:
information session Wednesday 4th November 2020, 17:00-18:00
session 1A Friday 13th November 2020, 9:30-17:30
session 1B Saturday 14th November 2020, 9:30-13:00
session 2A Friday 27th November 2020, 9:30-17:30
session 2B Saturday 28th November 2020, 9:30-13:00
Empfohlene Literatur:
Typicality in History : Tradition, Innovation, and Terroir
Ceccarelli, Giovanni / Grandi, Alberto / Magagnoli, Stefano (eds.)
Bruxelles, Bern, Berlin, Frankfurt am Main, New York, Oxford, Wien: Peter Lang, 2013
476 pp., 12 ill., 33 tables
ISBN 978-2-87574-007-6 pb. (Softcover)
ISBN 978-3-0352-6328-2 (eBook)
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